Zakupy online wydają się być prostsze i wygodniejsze niż tradycyjne zakupy w sklepie stacjonarnym. Niewątpliwie najpowszechniejszym portalem w Polsce, pomimo wciąż rosnącej konkurencji, pozostaje platforma Allegro. Najwięcej zakupów w sieci odnotowanych jest w Polsce pośród ludzi z grupy wiekowej 24-49 lat. Co ciekawe, często na ten rodzaj transakcji decydują się osoby pozostające w związkach, albo posiadające rodziny i dzieci. Wiąże się to zapewne z ograniczoną ilością czasu, ale również większym zapotrzebowaniem na zakupy w ogóle. Co więcej, e-handel nie jest już domeną większych aglomeracji, badania wykazały, że mieszkańcy małych miejscowości (do 20 tys. mieszkańców) decydują się na zakupy przez Internet częściej, aniżeli mieszkańcy dużych miast. Chodzi oczywiście o infrastrukturę handlową, która w mniejszych miastach jest ograniczona. Internet w takim przypadku może stać się nie tylko wyborem, ale jedyną możliwą opcją kupna produktu, który nie jest dostępny w sklepach stacjonarnych w danej miejscowości. Jeśli chodzi o e-handel zarówno w Polsce, jak i na świecie, tendencja jest zdecydowanie rosnąca i wydaje się, że w dobie globalizacji jest to tendencja nieodwracalna.

Ryzyko, jakie wiąże się z kupowaniem rzeczy za pośrednictwem Internetu jest oczywiście duże. Nie znamy potencjalnego sprzedawcy, nie wiemy czy dane, które podaje w Internecie są prawdziwe, w razie otrzymania innego niż zamówiony produkt, nie wiemy też dokąd tak naprawdę udać się z ewentualną reklamacją. Zakupiony w Internecie towar może wyglądać inaczej, niż na zdjęciu, może przyjść uszkodzony, albo może nie przyjść w ogóle. Jak nie dać się oszukać?

  1. Zapoznać się dokładnie z opisem produktu – czytać nawet, a może i przede wszystkim informacje podane mniejszą czcionką.
  2. Nie dać się zwieść hasłom, które wywierają na ciebie presję czasu – “kup już dziś”, “tylko teraz rabat w wysokości”, “specjalna okazja dla klientów, którzy zakupią produkt w ciągu najbliższej godziny”, etc, etc.
  3. Na wszelki wypadek odnaleźć w Internecie informacje, po których można dany sklep zidentyfikować – takie jak numer identyfikacji podatkowej, REGON, czy KRS. Aby upewnić się, czy są one prawdziwe, można je w każdej chwili sprawdzić w bazach internetowych.
  4. Ponadto, pamiętajcie że w 2014 roku w życie weszła ustawa pro konsumencka, wedle której klientowi sklepu internetowego przysługuje 14 dni na zwrot produktu! Jeśli ktoś odmawia Ci tego przywileju, najzwyczajniej w świecie łamie prawo.

    Artykuły na temat oszustw na Allegro