Dane geolokalizacyjne jako pretekst do pozyskiwania danych

Producenci oprogramowania gromadzą dane geolokalizacyjne użytkowników dzięki zainstalowanym na smartfonach aplikacjom, nawet nie pytając ich o zgodę. Te dane to prawdziwa żyła złota, z której korzystają później zarówno reklamodawcy, jak i instytucje finansowe.

Jak donosi New York Times, dane o geolokalizacji użytkowników popularnych aplikacji pogodowych i informacyjnych otrzymuje w ten sposób co najmniej 75 przedsiębiorstw z sektora obrotu danymi, analityki i marketingu. Kilka z nich przyznaje się do tego, że śledzi nawet 200 mln urządzeń mobilnych w całych Stanach Zjednoczonych (co stanowi niemal połowę wszystkich aktywnych urządzeń w tym kraju w ubiegłym roku). Dziennikarze New York Times wykazali, że popularne aplikacje do sprawdzania wiadomości i pogody niejednokrotnie gromadziły detale dotyczące podróży użytkowników (w tym pokonywanych tras, wizyt w określonych miejscach z dokładnością do kilku metrów, nawet wewnątrz budynków).

Same korporacje twierdzą oczywiście, że interesują ich nawyki i wzorce zachowań, a nie dane konkretnej osoby. Jednak co z tego, jeśli to ta konkretna osoba nie jest tego świadoma i nie wyraża na to zgody. Przykładem mogą być aplikacje informujące o ruchu drogowym, które proszą o dostęp do lokalizacji, jednocześnie nie informując, że dane te będą udostępniane i sprzedawane zewnętrznym podmiotom.

Przykładem aplikacji, która przekazywała dane swoich użytkowników, jest Weather Channel będąca spółką zależną firmy IBM. W toku śledztwa dziennikarze „NYT” zauważyli, że aplikacja przekazuje w ramach tzw. programu pilotażowego dane o swoich użytkownikach… funduszom hedgingowym. Nie było to jednak wyraźnie sprecyzowane ani w polityce prywatności, ani w sekcji ustawień prywatności zawartej w aplikacji.

Szacuje się, że wartość rynku reklamy geolokalizacyjnej osiągnie w tym roku około 21 mld dolarów. Według przytoczonych w artykule danych z firmy analitycznej MightySignal ponad 1000 aplikacji zawiera w swoim kodzie funkcję śledzenia użytkowników. Najgorzej w tym zestawieniu wypada system Android, na którym można znaleźć blisko 1200 aplikacji z takim kodem, w porównaniu z około 200 na system iOS.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: niebezpiecznik.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

sixteen + nineteen =