Jak Cię śledzi Twój samochód? Odcinek: Mercedes

Samochody marki Mercedes już od 2014 roku posiadają moduły łączności bezprzewodowej. Na co te moduły pozwalają? Tego dowiedzie się z czwartego odcinka cyklu o śledzeniu przez samochody.
Jak już wiecie, odpytywaliśmy w ostatnich miesiącach różne firmy motoryzacyjne o to, czy ich samochody posiadają coś w rodzaju czarnej skrzynki. Pisaliśmy już o autach Skody, Opla i BMW. Kolejnym odpytanym przez nas producentem był Mercedes, który nie odpowiedział precyzyjnie na wszystkie nasze pytania, ale za to dorzucił ciekawy bonus (o tym później).

Poniżej odpowiedzi w takiej formie, w jakiej je dostaliśmy od pana Michała Wardaka z Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o..

Czy w Państwa najnowszych samochodach znajduje się tzw. “czarna skrzynka” bądź inne urządzenie regularnie zbierające (nagrywające) dane diagnostyczne na temat sposobu jazdy?

W autach marki Mercedes-Benz nie ma takiego urządzenia. [Przypominamy, że materiał do tego cyklu artykułów zbieraliśmy w zeszłym roku i z tamtego czasu pochodzi ta odpowiedź. Teraz nowo-wprowadzane na rynek samochody muszą mieć system eCALL — dop. red., ale i w momencie przeprowadzania tego wywiadu wedle naszej wiedzy większość nowych samochodów Mercedesa posiadała moduł regularnie zbierający dane na temat stylu jazdy kierowcy. W serwisie dane te są odczytywane z kluczyka lub modułu diagnostycznego w samochodzie.]

Jaka technologia jest wykorzystywana do komunikacji?

Samochody są wyposażone w moduł łączności bezprzewodowej. Wykorzystywana jest do tego Karta SIM.

Które modele mają łączność bezprzewodową, a które nie (lub od którego roku)?

Łączność bezprzewodową posiadają modele wyprodukowane od 09/2014.

Jak brzmi marketingowa nazwa systemu/części/technologii modułu do łączności bezprzewodowej?

Mercedes me connect

Czy moduł łączności bezprzewodowej jest wykorzystywany do kontaktów z służbami w trakcie wypadku?

Napięcie pasów oraz wystrzelenie poduszek powoduje, że informacja o wypadku jest wysyłana do centrali Bosch. Pojazd przekazuje informacje odnośnie lokalizacji/ liczby pasażerów oraz dane pojazdu.

Czy moduł łączności bezprzewodowej jest wykorzystywany do przesyłania danych dot. stanu samochodu do producenta/serwisu?

Wyłącznie dane dotyczące stanu technicznego pojazdu – przy zbliżającym się przeglądzie/ ew. przy pojawieniu się komunikatu jak np. zużycie okładzin hamulcowych.

Czy moduł łączności bezprzewodowej jest wykorzystywany do odbierania komunikatów od producenta/serwisu?

Zaproszenie do serwisu/ aktualizacja map/ kontakt po wypadku/ kontakt w ramach Usługi Concierge.

Czy klient ma możliwość zamówienia nowego samochodu bez modułu łączności bezprzewodowej? Jeśli tak, co musi odznaczyć w konfiguratorze? Czy musi podpisać podpisać jakieś oświadczenie?

Moduł jest standardowym wyposażeniem. [Co jest mylące, w konfiguratorze online nowego samochodu, z modułu tego można zrezygnować, jak informują nas czytelnicy, ale przy finalnej konfiguracji znów się pojawia i nie da się go usunąć. — dop. red.]

Czy Deimler jest w trakcie wypracowywania czegoś takiego jak polityka dostępu do danych zbieranych przez samochody? A może Deimler już posiada coś w tym rodzaju?

Daimler posiada swoją politykę bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Do informacji o samochodzie ma dostęp jedynie jego właściciel i osoby przez niego upoważnione.

Odpowiedź Mercedesa jest o tyle ciekawa, że wyjaśnia dokładnie w jaki sposób dochodzi do rejestrowania danych o wypadku. Dodatkowo na stronie Mercedesa wyjaśniono, że “w krytycznych przypadkach dane alarmowe zostają natychmiast przesłane do publicznej europejskiej centrali alarmowej, tak aby mogła ona jak najszybciej podjąć wszelkie niezbędne działania ratownicze”.

Co ciekawe, jak wynika z listów czytelników do redakcji, niektórzy próbowali kupując nowego mercedesa odznaczyć wszelkie systemy “komunikacji z centralą”, gdyż w tzw. kreatorze on-line samochodu, pojawiały się one jako elementy opcjonalne (bezpłatne, ale możliwe do odznaczenia). Niestety, okazywało się, że na finalnym etapie przed zamówieniem pojazdu, te odznaczone systemy komunikacji SOS/eCALL (moduł karty SIM), znów pojawiały się jako element wyposażenia — tym razem bez możliwości odznaczenia. Znany jest nam nawet jeden z przypadków, kiedy Czytelnik zainterweniował u sprzedawcy w tej sprawie i otrzymał informację, że te moduły komunikacyjne wykluczyć z konfiguracji może właśnie dealer na etapie zamawiania samochodu. Tak też się stało w przypadku naszego Czytelnika i do fabryki poszło zlecenie “bez eCALL”, Czytelnik musiał tylko podpisać oświadczenie, że brak tego systemu w samochodzie jest jego świadomą decyzją.

Wydarzenie to miało miejsce w 2015 roku, a więc przed obowiązkiem montażu systemów eCALL. Jakież było zaskoczenia Czytelnika, kiedy pomimo tego całego zachodu, nowy pojazd mimo wszystko był wyposażony w moduł łączności SOS/eCALL. Wyjaśnienie? Dla jednej osoby nie można było przekonfigurować linii produkcyjnej w fabryce Mercedesa. Żeby było śmieszniej, Czytelnik nie mógł samodzielnie wymontować tego systemu, ponieważ tego typu ingerencja spowodowałaby stratę gwarancji producenta.

Bonus o ciężarówkach!
Na odpowiedzi Mercedesa w sprawie samochodów detalicznych musieliśmy się nieco naczekać, jednak całkiem przypadkiem dostaliśmy coś więcej…

Ponieważ nasze pytania trafiły do różnych osób w firmie, odpowiedział nam również pan Tomasz Chyłkiewicz z firmy Mercedes-Benz Trucks. Nasz cykl miał się skupiać na samochodach osobowych, ale skoro już dostaliśmy odpowiedzi o ciężarówkach to nie ma powodu, abyśmy je przed wami chowali :).

Czy w Państwa najnowszych samochodach znajduje się tzw. “czarna skrzynka” bądź inne urządzenie regularnie zbierające (nagrywające) dane diagnostyczne na temat sposobu jazdy?

W ramach wyposażenia fabrycznego lub lokalnego doposażenia w ASO Mercedes-Benz Trucks oferujemy klientom komputer pokładowy FleetBoard wyposażony w kartę SIM, modem GSM oraz odbiornik GPS. Rejestruje on szereg danych z szyny CAN pojazdu i przekazuje na centralny serwer zlokalizowany na terenie Niemiec w Stuttgarcie. Możliwe jest również doposażenie pojazdów ciężarowych innych marek.

Jakie dane są zbierane (pozycja poprzez GPS? prędkość? stan poduszek? przyśpieszenia/przeciążenia boczne? etc.)

Rejestracji oraz wizualizacji w ramach systemu FleetBoard podlegają dane szyny CAN, GPS, oraz tachografu cyfrowego pojazdu. Przebieg pojazdu, prędkość, obroty silnika, zużycie paliwa, ciśnienie powietrza w ogumieniu pojazdu czy stan hamulców i filtra powietrza to jedynie fragment tych danych. Jako lider na światowym rynku fabrycznych dostawców systemów telematycznych cieszymy najszerszym zakresem informacji dostępnych z poszczególnych sterowników pojazdu łącznie z obszernymi raportami dotyczącymi usterek pojazdu czy wykorzystania dostępnych w pojeździe systemów. Nie zapominamy oczywiście również o danych czasu pracy z tachografu cyfrowego czy wsparciu kierowcy w zakresie komunikacji i nawigacji.

Gdzie dane są przechowywane?

Dane są przechowywane na centralnym serwerze na terenie Niemiec w Stuttgarcie.

Kto ma możliwość dostępu do tych danych i w jaki sposób?

Zgodnie z warunkami zawartej z klientem umowy dostęp do danych w systemie FleetBoard posiada w całym zakresie klient. To on, jako administrator, decyduje o tym czy oraz jakie uprawnienia przekazać innym użytkownikom. System FleetBoard stwarza tutaj klientom szereg możliwości. M.in. takiej konfiguracji, dzięki której może on również skorzystać z szeregu usług dodatkowych w zakresie Customer Services and Parts Mercedes-Benz Trucks.

Czy produkowane przez Państwa samochody są wyposażone w moduł łączności bezprzewodowej z centralą lub służbami?

System FleetBoard wykorzystuje do komunikacji dostarczane z wyposażeniem pojazdu kartę SIM, modem GSM oraz odbiornik GPS. Na dzień dzisiejszy nie współpracujemy ze służbami zewnętrznymi.

Które modele mają łączność bezprzewodową, a które nie (lub od którego roku)?

Są to wszystkie typy samochodów nowej palety wyposażone w szynę CAN (Nowy Actros, Arocs, Antos, Nowe Atego), Econic oraz modele poprzedniej generacji Mercedes-Benz Trucks.

Jak brzmi marketingowa nazwa systemu/części/technologii modułu do łączności bezprzewodowej?

Nasze rozwiązanie to system zarządzania flotą pojazdów użytkowych FleetBoard, którego bazowym elementem wyposażenia pojazdu jest komputer pokładowy FleetBoard.

Czy klient ma możliwość zamówienia nowego samochodu bez modułu łączności bezprzewodowej? Jeśli tak, co musi odznaczyć w konfiguratorze? Czy musi podpisać podpisać jakieś oświadczenie?

Oczywiście, na życzenie klienta, dopuszczalna jest możliwość deselekcji wyposażenia FleetBoard pojazdu. Służy temu stosowny kod dostępny z poziomu konfiguratora pojazdów. Nie jest wymagane od klienta żadne pisemne oświadczenie. To co nas bardzo cieszy to fakt, że coraz mniej klientów rezygnuje z możliwości deselekcji systemu FleetBoard. Wynika to zarówno ze stopnia zaawansowania naszego rozwiązania, pojazdów, jak również rosnącej potrzeby pozyskiwania wielu informacji online w krótkim czasie, które są bezcenne dla branży TSL.

Czy Deimler jest w trakcie wypracowywania czegoś takiego jak polityka dostępu do danych zbieranych przez samochody? A może Deimler już posiada coś w tym rodzaju?

Spółka córka koncernu Daimler AG, Daimler FleetBoard GmbH, która jest dostawcą systemu FleetBoard, już od wielu lat dba o bezpieczeństwo danych klientów zgodnie z obowiązującymi w koncernie wytycznymi i standardami. Są one zdefiniowane w ramach zawieranej z klientem każdorazowo umowy.

Zdajemy sobie sprawę, że śledzenie w ciężarówkach nie jest tak “gorącym” zagadnieniem jak śledzenie śledzenie aut osobowych. Ciężarówki są narzędziami pracy a firmy chcą panować nad flotą. Odnieśliśmy wrażenie, że dlatego firma Mercedes-Benz Trucks odpowiada tak otwarcie i dokładnie na pytania dotyczące śledzenia. Szkoda, że wszyscy producenci aut osobowych nie odpowiadają ani tak chętnie ani tak dokładnie, bo technologie śledzące same w sobie nie muszą być złe. Grunt by były przejrzyste, a z tym bywa różnie.

źródło: niebezpiecznik.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *