Jak śledzi Cię twój samochód? Odcinek: BMW

Jedziemy dalej (to dobre określenie!) z cyklem tekstów o technologiach śledzenia stosowanych we współczesnych samochodach. Bohaterem kolejnego odcinka są auta marki BMW, które mają kartę SIM wykorzystywaną do świadczenia usług ConnectedDrive.

Dla przypomnienia. Jakiś czas temu postanowiliśmy odpytać różnych producentow sprzedawanych w Polsce marek samochodów, o to z jakich rozwiązań “łącznościowych” pozwalających na śledzenie samochodu lub kierowcy korzystają. W poprzednich odcinkach opisaliśmy Skodę i Opla. Teraz czas na BMW.

Odpowiedzi udzielił nam Hubert Fronczak, Corporate Communications Specialist z BMW. Pan Hubert zaznaczył, że dane wytwarzane i przetwarzane przez samochody grupy BMW można podzielić na dwie kategorie.

Dane dostarczone przez użytkownika – wszystkie informacje, które są udostępnione przez samych użytkowników samochodu – mogą to być wpisy w książce adresowej, cele ustawione w nawigacji i inne. Dane tego typu są przechowywane wewnętrznie w samochodzie i każdorazowo mogą zostać skasowane przez użytkownika (samodzielnie).
Dane generowane przez elektroniczne komponenty samochodu – wiele systemów elektronicznych w samochodzie zawiera własną pamięć, w której są przechowywane techniczne informacje na temat kondycji pojazdu, wydarzeń zewnętrznych oraz ich ewentualnego nieprawidłowego funkcjonowania.
Przykłady danych z drugiej kategorii to m.in.:

status działania komponentów systemu (np. poziomy płynów w pojeździe),
raport nt. statusu pojazdu i jego poszczególnych elementów (np. prędkość poszczególnych kół, prędkość poruszania się pojazdu, opóźnienie w ruchu, przyspieszenie boczne),
nieprawidłowe działanie i awarie istotnych komponentów pojazdu (np. światła lub układ hamulcowy),
zachowanie samochodu w wyjątkowych sytuacjach drogowych (np. użycie poduszek powietrznych czy systemów kontroli stabilności),
czynniki zewętrzne (np. temperatura).
Część z powyższych informacji jest bezpośrednio pokazywana kierowcy (np. prędkość, pokonany dystans czy informacje o awariach). Tego typu dane mają charakter wyłącznie techniczny i są wykorzystywane do identyfikacji awarii, ich eliminowania i optymalizacji pracy samochodu.

Dane, które nie mają charakteru krytycznego dla serwisowania auta, są tymczasowe i przetwarzane selektywnie w aucie przez bardzo krótki czas. Przetwarzanie danych o charakterze niekrytycznym dla samochodu odbywa się na bieżąco, jest dokonywane selektywnie, tymczasowo i przez krótki okres – tłumaczył Hubert Fronczak.

Oczywiście podczas napraw i przeglądów dochodzi do odczytywania pewnych informacji np. o statusie pojazdu (wyrażonym w mierzalnych wartościach, jak np. przebieg), zarejestrowanych błędach (np. wskaźnik awarii), statusie oprogramowania, inne dane serwisowe (wymagane naprawy, przeprowadzone naprawy, zastosowane elementy zapasowe, gwarancje i rejestry serwisowe).

Hubert Fronczak zapewnił nas, że te dane są przetwarzane i wykorzystywane jedynie w autoryzowanych warsztatach przez przeszkolonych techników. Te informacje są także udostępnione BMW w celu usprawnienia procesów serwisowych oraz dokumentacji (np. prowadzenia elektronicznej historii serwisowej pojazdu), poprawy jakości oraz monitoringu produktów.

Łączność w autach BMW

Samochody BMW są wyposażone w wbudowaną kartę SIM, która pełni rolę modułu łączności bezprzewodowej. Jest ona standardowym wyposażeniem wszystkich naszych samochodów (dla BMW i BMW i w pojazdach wyprodukowanych od 07/2015, a dla MINI od 03/2016). Jest to bezpośrednio związane z usługami, które oferujemy naszym klientom pod nazwą ConnectedDrive.

O ConnectedDrive już kiedyś pisaliśmy na łamach Niebezpiecznika. System miał poważną dziurę która umożliwiała zdalne (przez internet) otworzenie samochodu. O tej wpadce przeczytacie tutaj.

Dwie podstawowe i oferowane w standardzie usługi ConnectedDrive to eCall, czyli połączenie alarmowe oraz Teleservice.

Połączenie alarmowe jest wykorzystywane do kontaktu ze służbami ratunkowymi w czasie wypadku i jest obsługiwane przez call center BMW Group. Wyłącznym zadaniem konsultantów jest pomoc i organizacja akcji ratowniczej. W tym celu służbom są udostępniane następujące dane: liczba pasażerów w pojeździe w momencie zdarzenia, liczba wystrzelonych poduszek powietrznych oraz lokalizacja samochodu podawana na podstawie koordynatów GPS. Połączenie alarmowe jest aktywowane automatycznie na podstawie danych z czujników bezpieczeństwa lub manualnie na żądanie kierowcy.

Teleservice to usługa związana z posprzedażową obsługą serwisową pojazdu. Przekazuje informacje nt. aktualnych i przyszłych potrzeb serwisowych. Są to np. informacje o serwisie olejowym, terminie wymiany klocków hamulcowych czy zbliżającym się przeglądzie. Częstotliwość komunikacji jest w tym przypadku bezpośrednio uzależniona od potrzeb serwisowych danego modelu i wersji silnikowej (na podstawie interwałów czasowych lub kilometrowych).

Co ciekawe, istnieje możliwość zamówienia samochodu bez wbudowanej karty SIM i łączy się to z rezygnacją z dostępu do usług ConnectedDrive. Jeśli komuś z Czytelników udało się tak skonfigurować swój nowy samochód BMW i faktycznie przyszedł on bez modułów ConnectedDrive, dajcie nam znać.

źródło: niebezpiecznik.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *