Będzie trudniej naciągać na SMS Premium Rate? Sejm za zmianą przepisów

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego dotycząca usług Premium Rate została przyjęta przez Sejm. Może nie wyeliminuje całkowicie naciągania na Premium SMS-y, ale może je ograniczyć i utrudnić naciągaczom zarabianie.

Jeszcze za czasów Anny Streżyńskiej tj. w lecie ubiegłego roku, Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło wspomniany projekt nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego. Wspominaliśmy wam o tym w niektórych tekstach o naciąganiu. Dopiero w styczniu tego roku projekt został przyjęty przez rząd, a wczoraj przyjął go Sejm (zob. druk sejmowy nr 2229).

Jeśli będzie wam się chciało czytać ten projekt (lub różne jego wersje) to przepisy dot. Premium Rate znajdziecie w propozycjach zmian dotyczących art. 64, 64a i 65 Prawa telekomunikacyjnego.

Domyślny próg – 35 zł
Ustawa ma zmusić operatorów do oferowania progu kwotowego 0 zł dla usług Premium Rate. Co prawda całkowita blokada usługa Premium Rate już teraz jest możliwa, ale będziemy mieli to zagwarantowane w prawie. Co istotniejsze, nieokreślenie przez abonenta progu kwotowego będzie oznaczało przyjęcie 35 zł jako progu domyślnego. Po przekroczeniu tej kwoty nastąpi zablokowanie usług premium, a ich odblokowanie nastąpi dopiero na wniosek abonenta (o ile ktoś nie zrobi tego za niego po uzyskaniu dostępu do jego sprzętu).

Abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia. Ma to zwiększyć świadomość co do charakteru usługi np. czy jest jednorazowa czy cykliczna (np. w rodzaju “suchar dnia”). Ustawa ma również uporządkować sposób świadczenia usług np. informacja o dostawcy usługi będzie umieszczana na rachunku telefonicznym. Abonent będzie lepiej wiedział gdzie kierować reklamacje.

Porządki w rejestrze
Uporządkowany zostanie rejestr usług Premium Rate, który obecnie nie jest przydatny ze względu na liczne nieaktualne dane. Nowe prawo ma zmusić dostawców treści do podawania danych umożliwiających skuteczny kontakt. Usługi Premium Rate mają być zgłaszane do rejestru 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia, a dostawcy treści mają stale aktualizować dane w rejestrze. Operatorzy zaś mają blokować usługi niewpisane do rejestru. Będą sankcje za podawanie nieprawdziwych danych w rejestrze.

Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie obciążony opłatą.

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium. Będzie mógł też nakazać zaprzestanie świadczenia usługi podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie. UKE będzie miał możliwość zablokowania reklam usług, które nie trzymają się zasad.

Ograniczenie rozmycia odpowiedzialności
Sam charakter wprowadzanych zmian pokazuje co było patologią rynku usług Premium Rate. Usługi często świadczył “nie wiadomo kto”, a nawet jeśli ten ktoś był znany to bywał trudno dostępny. Operatorzy i pośrednicy udawali, że nie widzą ewidentnych naruszeń. Kiedy ktoś wytknął naruszenia, zaczynały się tłumaczenia w rodzaju “nie mamy podstaw do zaprzestania współpracy… to w sumie legalne… sprawdzimy to… nie można postępować pochopnie…”. Ciągle obserwowaliśmy przykłady odpowiedzialności rozmytej, czyli żadnej. Niektórzy scamerzy mieli problemy z prawem, ale wiele drobniejszych przypadków naciągania nie skończyło się żadnymi karami.

Dla porządku wspominamy, że ta nowelizacja nie dotyczy tylko Premium Rate. Wprowadza też inne nowości np. możliwość zawarcia umowy z operatorem w formie dokumentowej, która jest bardziej odformalizowana niż forma pisemna (tj. wymagająca odręcznego podpisu) i forma elektroniczna (wymagającej podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Umowa będzie mogła być zawarta np. poprzez sms czy też email. Oby się nie okazało, że to będzie powodem nowych problemów :).

źródło: niebezpiecznik.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *