Problemy Homepay. Partnerzy nie otrzymują pieniędzy, a spółka milczy

System płatności Homepay ma problemy. Niektórzy z jego partnerów nie dostają pieniędzy od 2 miesięcy, a część klientów telefonicznie dowiedziała się, że przestój może potrwać kolejne 2 miesiące. Spółka początkowo milczała, po czym dość niespodziewanie ogłosiła przejęcie. Dowiedzieliśmy się także, że do KNF spływają skargi na Homepay.

Homepay nie wypłaca pieniędzy

System płatności Homepay z pewnością ma problemy, choć nie wiadomo dokładnie jak poważne. W chwili pisania tego tekstu na stronie Homepay nie ma żadnej informacji o problemach technicznych, finansowych czy jakichkolwiek innych. Tymczasem coraz więcej Czytelników donosi nam, że nie otrzymuje należnych im pieniędzy. To dość niepokojące w przypadku dostawcy płatności, który swoje usługi reklamuje hasłem “pieniądze zawsze na czas“.

Już 8 marca problem był sygnalizowany na forum Root Node, gdzie użytkownik Desavil napisał:

obserwuje w ostatnim czasie znaczne opóźnienia w wypłatach (…) Helpdesk twierdzi, że okres ten może się jeszcze wydłużyć o 1-2 miesiące. W moim przypadku dotyczy to oferty SMS Premium. Podobno ma się zmienić inwestor spółki (takie otrzymałem informacje od helpdesku).
Podobna sytuacja miała miejsce w 2017 roku, przez kilka miesięcy, jednak opóźnienia wypłat wtedy wynosiły kilka tygodni, nigdy wcześniej nic takiego nie miało miejsca, a z homepay.pl korzystam przeszło 6 lat, dlatego bardzo mnie to niepokoi.

Sprawa jest też nagłaśniana na Wykopie. Z wykopu dowiemy się także, że wystawione przez Homepay faktury są teraz uszkodzone i składanie reklamacji jest niemożliwe z powodu jakiegoś błędu.

Firma oficjalnie niczego nie komentuje, natomiast w sieci ścierały się ze sobą trzy teorie na temat tego co się stało. Jedną z nich udało nam się potwierdzić tuż przed naciśnięciem “publikuj” na tym artykule, ale dla porządku przytoczymy wszystkie, które napotkaliśmy podczas zbierania informacji do tego artykułu.

Teoria I: Nowy inwestor (potwierdzona)

O nowym inwestorze wspomniał Desavil. Inna osoba odpisała mu na forum, że ten inwestor “dokonuje zmian w księgowości”. Jest też legenda o księgowej na urlopie, a przecież urlopy ważnych osób w firmie mogą zakończyć się tragicznie (por. Włamanie do serwerowni 2be.pl. Od 10 dni klienci są pozbawieni wszystkich usług i tracą tysiące złotych każdego dnia)

Jeśli się nad tym zastanowić, tłumaczenie jest mało racjonalne. Skoro “zmiany w księgowości” mają zająć do 2 miesięcy, a niektóre osoby ostatnio dostały pieniędzy w lutym to cały okres bez wypłat musiałby trwać 3-4 miesiące. Jeśli nowy inwestor odważyłby się na coś takiego to trudno dziwić się partnerom, że patrzą na sprawę podejrzliwie.

Informacje o inwestorze przekazywali nam również nasi Czytelnicy, którzy pisali do redakcji po tym, jak kontaktowali się telefonicznie z Homepay. Za każdym razem źródłem tej informacji okazywał się ktoś, kto rozmawiał z klientami przez telefon. Teorię o nowym inwestorze udało nam się potwierdzić, ale z kronikarskiego obowiązku odnotujemy, że były dwie inne teorie.

Teoria II: Ucieczka prezesa

Na forum Root Node pojawiło się też bardziej sensacyjne wyjaśnienie problemów.

Co do obecnej sytuacji prawda jest taka, że prezes hp (czyli Homepay – red.) korzystał z pieniędzy partnerow do celów prywatnych, zabił kurę znoszącą złote jaja, bo jak inaczej określić znaną na rynku i dochodową firmę, której jedynym zadaniem jest odcinanie kuponów od zarobków partnerów i robienie przelewów. Ale jak się żyje ponad stan i zaczyna dysponować cudzymi pieniędzmi jak swoich brakuje to różnie bywa. Ten tekst, że wina głównej księgowej to bu…shit, “Pan Wachnik” zawinął się z biura i zerwał kontakt, nie odpowiada na telefony ani listy.

Inny komentarz z Wykopu mówił, że…

Pracownicy zostali poinformowani, że pracują tylko do końca miesiąca (potem zostają wyrzuceni)
Prezesa nie ma od 3 tygodni w firmie, w jego biurze nie zostało nic (nawet krzesło od biurka)

Na wykopie były również inne komentarze o tym, że prezes Homepay Paweł Wachnik żył rozrzutnie obracał pieniędzmi spółki dla własnych korzyści. Oskarżenia bardzo poważne, choć mocnych dowodów na ich poparcie nie widzieliśmy (w aktualizacji Paweł Wachnik zaprzecza jakoby uciekł). 

Teoria III: Mordercze składki ZUS

Na forum Root Node pojawiła się też informacja, że Homepay musiało zapłacić zaległe składki ZUS i dlatego zbankrutował. Wyglądało to jak żart, ale teoria o składkach ZUS pojawiła się także w dyskusjach na Facebooku i Wykopie. W jednym z komentarzy czytamy, że…

…ZUS zakwestionował ichniejsze “umowy o dzieło” (w moim przypadku sms premium). Stwierdzili że ja tam byłem zatrudniony i oni powinni odprowadzić za mnie składki. Czy jakoś tak.

Ten temat był poruszany już w 2016 roku na forum DI.pl…. a także w innym wątku na Wykopie, gdzie już 7 miesięcy temu jeden z użytkowników pisał:

Dostałem od ZUS zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie niezapłaconych składek społecznych i zdrowotnych przez Homepay w 2013 roku. Korzystałem z ich usług w tamtym okresie, podpisałem umowę o dzieło którą ZUS definiuje jako umowę zlecenie. Mam składać w związku z tą sprawą jakieś wyjaśnienia pokroju iść do ZUS i złożyć oświadczenie że umowy które podpisałem były umowami o dzieło ?

Homepay najwyraźniej stosował umowy o dzieło do rozliczeń za płatności premium SMS. Po prostu wystawiona była taka umowa, którą “klient” podpisywał i odsyłał. Najwyraźniej ZUS się tym zainteresował, choć nie wiemy ile umów zakwestionowano i jaka mogła być suma niezapłaconych składek. Zwróciliśmy się do ZUS-u z pytaniami na ten temat, ale ciągle czekamy na odpowiedzi.

KNF potwierdza: są skargi i brak kontaktu z Homepay

W sprawie Homepay skontaktowaliśmy się z KNF. Rzecznik prasowy Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Barszczewski przyznał, że do UKNF wpływają skargi na Homepay.

​Urząd KNF otrzymał sygnały dotyczące problemów związanych z działalnością podmiotu o nazwie Homepay sp. z o.o., który posiada status biura usług płatnicznych. Urząd KNF podejmuje obecnie działania w celu nawiązania kontaktu z tym Biurem, aby wyjaśnić sytuację. W przypadku braku możliwości sprawnego wyjaśnienia sygnalizowanych sytuacji, zastosowane zostaną adekwatne środki nadzorcze, które przewidują przepisy ustaw. Należy również dodać, że Biuro posiada polisę ubezpieczeniową, a osoby poszkodowane będą mogły zgłaszać się do UKNF z informacją dotyczącą niezrealizowanych przelewów w celu wypłacenia przez ubezpieczyciela stosownych odszkodowań. Odpowiedni komunikat w tej sprawie zostanie opublikowany na stronie internetowej KNF.

Innymi słowy, nawet jeśli ziści się czarny scenariusz, to dzięki ww. polisie partnerzy Homepay, którzy nie otrzymali wypłat będą mogli otrzymać odszkodowania. O szczegółach jak to zrobić będziemy informowali, jeśli tylko KNF udostępni tę procedurę.

Jest nowy Prezes!

Podczas pisania tego artykułu kilkukrotnie próbowaliśmy skontaktować się z Homepay. Najpierw przez BOK poprosiliśmy o kontakt do kogoś, kto może odpowiadać prasie. Odpowiedź otrzymaliśmy dość szybko, a jej nadawcą był ktoś podpisujący się jako Adam Chys. LinkedIn podpowiada nam, że Pan Chys to dyrektor generalny odpowiadający m.in. za nadzór nad działami sprzedaży, marketingu i obsługi klienta.

Pan Adam napisał:

Dziękuję za kontakt z nami i jest mi szczególnie miło Panu odpowiedzieć, ponieważ jestem czytelnikiem Państwa serwisu i bardzo wysoko cenię jego treści.
Wiadomość od Pana została przekazana do prezesa firmy Homepay i to on odpowie Panu osobiście, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Poproszono mnie, o potwierdzenie adresu e-mail, na który to ma nastąpić – rozumiem, że odpowiedz ma zostać wysłana na adres z którego Pan do nas napisał, tak?

Potwierdziliśmy adres e-mail i czekaliśmy niemal dobę. Nie widząc żadnej odpowiedzi postanowiliśmy przesłać pytania na adres BOK. Skorzystaliśmy z formularza kontaktowego i wysłaliśmy pytania do kilku działów w firmie. Napisaliśmy przez LinkedIn do prezesa Pawła Wachnika.

Dziś o godz. 16:37 napisał do nas kolejny przedstawiciel firmy – Filip Wyganowski – z prośbą o przesłanie pytań. Zrobiliśmy to już o godzinie 16:46 i nadal czekamy na odpowiedzi. Z sygnaturki Pana Wyganowskiego wynikało, że jest on prezesem zarządu. A więc przynajmniej tę wiadomość udało nam się potwierdzić.

Tuż przed naciśnięciu “publikuj” na tym artykule zajrzeliśmy na stronę firmy Homepay i zobaczyliśmy tam oświadczenie następującej treści:

SZANOWNI PARTNERZY FIRMY HOMEPAY SP. Z O. O.

W niniejszym oświadczeniu chciałbym przekazać Wam oficjalne informacje na temat bieżącej sytuacji firmy i perspektyw dalszej współpracy. Z dniem 1 marca 2018 r. firma została przejęta przez nowego właściciela, który powołał na stanowisko nowego prezesa zarządu pana Stanisława Filipa Wyganowskiego.
W chwili wydawania tego oświadczenia, informujemy, że zgodnie z zawartą umową poprzedni zarząd spółki zobowiązany był do niepodejmowania jakichkolwiek decyzji finansowych, natomiast nowo powołany zarząd analizuje wnikliwie sytuacje finansową spółki i rozpoczyna realizację swoich zobowiązań. W tym miejscu chciałbym rozwiać wszelkie wątpliwości i zakończyć spekulacje, rozpowszechniane m.in. w Internecie. Wszyscy Partnerzy otrzymają należne im środki finansowe.
Jestem świadomy, że wielu z Was jest zaniepokojonych bieżącą sytuacją i dlatego pragnę uspokoić wszystkich Partnerów firmy Homepay – nie zaprzestaliśmy działalności, nie ogłosiliśmy upadłości, nie mamy problemów z płynnością finansową, ZUS ani komornik nie zajęli nam kont, a wszelkie tego typu informacje były kłamliwe i służyły jedynie oczernianiu firmy lub dawaniu upustu negatywnym emocjom, które nasza postawa sprowokowała.
Działalność firmy Homepay, na chwilę obecną, jest kontynuowana i liczymy, że nadal będziemy mogli cieszyć się Partnerstwem, owocnym dla obu stron.

Wygląda więc na to, że choć my jeszcze nie otrzymaliśmy żadnych odpowiedzi na wielokrotne próby kontaktu z Homepay, to firma m.in. na skutek naszych nacisków postanowiła wreszcie wydać jakieś oświadczenie.

Jeśli dowiemy się czegoś więcej, damy Wam znać.

Aktualizacja 21.03.2018

Poprzedni prezes Homepay Paweł Wachnik odpisał na naszą wiadomość na LinkedIn. Dał nam do zrozumienia, że nie będzie się już wypowiadał w imieniu spółki.

Dobry wieczór. Dziękuję za troskę, ale nigdzie nie uciekłem. Uprzejmie proszę o kierowanie pytań związanych z Homepay do firmy Homepay.

W razie dodatkowych pytań na temat mojej osoby pozostaję do dyspozycji.

Pozdrawiam serdecznie.

źródło: niebezpiecznik.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *