Zmiany w ustawodawstwie odnośnie ochrony konsumentów sieci komórkowych

W styczniu 2018 r. weszła w życie ustawa, która ma na celu ochronę konsumentów poprzez walkę z nadużyciami ze strony mnożących się w zastraszającym tempie oszustów związanych z połączeniami specjalnymi.

Prawo telekomunikacyjne z 2011 roku miało pewne mankamenty. Do mankamentów należy m.in. fakt, że prawo to nie chroniło konsumenta, w przypadku gdy firma, której dotyczyły połączenia specjalne nie była zarejestrowana w Polsce. Jak łatwo się domyślić, miało to stosunkowo często.

Nowy próg kwotowy

Obecna zmiana polega na tym, że ma zostać wprowadzony całkowicie nowy próg kwotowy w wysokości 0 złotych, co oznacza, że użytkownik będzie mógł całkowicie zrezygnować z możliwości korzystania z takiego rodzaju dodatkowych usług. Ponadto, jeśli zdarzy się tak, że nieświadomy konsument sam nie określi żadnego progu blokady, domyślną kwotą, po której włączy się blokada będzie jej najniższy próg czyli 35 zł. W przypadku przekroczenia tego progu operator ma obowiązek włączenia blokady dla wszystkich połączeń specjalnych. Dotychczasowe przepisy pozwalały włączyć taką blokadę jedynie na życzenie klienta, natomiast teraz obowiązek ten będzie ciążył na operatorach sieci komórkowych.

Aktualnie na rynku funkcjonuje wiele firm, które wspierają działania, u podstaw których leży bezpieczeństwo i troska o dobro klientów. Należy do nich np. Soho Invest, które od wielu lat nie tylko prowadzi kampanie mające na celu uświadamianie użytkowników o istnieniu potencjalnych zagrożeń, ale także zajmuje się wprowadzaniem na rynek rozwiązań zwiększających szansę na bezpieczne transakcje z użytkownikami. Dokładamy wszelkich starań, by zapoznawać jak największą rzeszę użytkowników o ich możliwościach w związku z tego typu zagrożeniami.

Być może działalność niezależnych podmiotów spowodowała, że ministerstwo cyfryzacji postanowiło w końcu wyjść naprzeciw użytkownikom i zmieniło przepisy tak, aby to na operatorach komórkowych ciążyła większa niż do tej pory odpowiedzialność za los ich klientów. Od tego roku takie opłaty mają być szczegółowo opisane na rachunku telefonicznym, a jeśli tak się nie stanie, klient nie może być obciążony dodatkowymi kosztami wynikającymi z niedopełnienia tego obowiązku. Co więcej, operatorzy będą mieli obowiązek nakładać blokady na usługi nie wpisane do rejestru usług o podwyższonej opłacie. Taki rejestr ma zostać przygotowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Urząd ten będzie miał również możliwość blokowania dostępu do danego numeru lub pobierania opłat za usługi Premium. Cieszy nas fakt, że rząd zauważył problem, z jakim borykają się użytkownicy sieci komórkowych. Mamy nadzieję, że operatorzy komórkowi dołożą wszelkich starań, by sprostać zmianom w przepisach.

Artykuł opracowany przez partnera: Soho Invest Sp. z o.o. SK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *